Škola obchodníka

Škola obchodníka

48. díl Cesty k ziskovému obchodování existují, ale …

16.06.2008

V tomto seriálu jsme si ukázali celou řadu ziskových vstupních technik, které nám v reálu vydělávají peníze. Postačuje však dobrý vstup pro dlouhodobé dosahování zisků? Jak již z předchozí otázky jistě cítíte, odpověď zní nikoliv. Ukažme si tedy, co dále by nás mělo zajímat.


Většina začínajících obchodníků vyčerpá většinu své energie k nalezení geniálních vstupních technik, kdy formou testování a optimalizace napasují metodu na trh, tak aby to splňovalo jejich rizikové parametry a v reálu to pak má za následek návrat k normálu a nárůst rizika, což má při malém účtu krajně nepříjemné následky. Proto je vhodné si sestavit váš obchodní plán, podle vaší tolerance rizika a velikosti kapitálu a následně se věnovat všem důležitým složkám a nikoliv jen vstupům. Rozložení jednotlivých složek u trading strategií podle důležitosti zobrazuje následující graf.


Obrázek ve větším rozlišení Zde
 

Pojďme si tedy stručně popsat jednotlivé části obchodního plánu:

Vstup do trhu - Impuls ke vstupu do trhu může být opravdu různorodý, od nejrůznějších analytických doporučení, což nelze doporučit z důvodu neznalosti impulsu k doporučení, přes různé fundamentální zprávy, až po různé technické formace na grafu podle technické analýzy. Lze se také setkat i s impulsy podle extrémního sentimentu na trhu a tedy podle psychologické analýzy, až po vstupy náhodné, kdy pozitivní očekávání výsledků strategie mají zajistit výstupy a řízení portfolia. Funkčních metodologií vstupů jsme si ukázali v předchozích dílech celou řadu


Výstup z trhu - Ukončování obchodů je daleko důležitější, než otevírání obchodů. Důvod je prostý. Vstup do trhu je pouze snaha o určení pohybu trhu. Výsledek obchodu je ale dán vždy až po ukončení obchodu, tedy výstupu z trhu. I když se trh zpočátku vyvíjí v očekávaném směru, tak i přesto se dá prodělat špatným ukončením obchodu. Je potřeba si stanovit pravidla jak se zachovat, když pozice půjde do ztráty. Tedy okamžik, kdy obchodník už nebude akceptovat větší riziko ztráty a pozici ukončí tzv. stoplossem. Je třeba též stanovit pravidla pro případ, když pozice půjde do zisku. Jestli pozice bude ukončena brzy s malým ziskem anebo bude držena pokud možno co nejdéle s vidinou maximálního zisku (ale i většího rizika, že se pozice přehoupne opět do ztráty). Je to právě výstup, co odlišuje profesionálního obchodníka od začínajícího, protože špatný vstup se mnohdy dá zachránit správným výstupem. Nicméně špatný výstup, a to zejména na základě intuice a emocí, se již zachránit nikdy nedá.


Testování a kontrola - Trhy jsou velmi dynamické a tudíž měnící se, a proto je potřeba neustále trading strategii analyzovat a vyhodnocovat, zda stanovená pravidla vstupu a výstupu jsou stále platná a efektivně nastavená. Tato kontrola nejen dokáže předpovědět potenciální problémy vlivem změny trhu a nefunkčnost daných pravidel, ale napomáhá i k tvorbě dalších myšlenek vedoucích ke zdokonalování systému původního. U trading strategií se optimální testování a kontrola děje pomocí technicko-analytických softwarových nástrojů, které neustále sledují a vyhodnocují fungování námi zadaných pravidel.
Money management - Kvalitní řízení portfolia může z ne příliš kvalitního obchodního systému udělat ziskovou záležitost. Naopak nekvalitní management peněz může vést u perfektní strategie k úplné ztrátě kapitálu. Východiskem pro management peněz je, že obchodní strategie musí vykazovat pozitivní očekávání (tzn., že je z dlouhodobého hlediska zisková). V případě, že je tato základní podmínka splněna, potom správná volba money managementu dokáže velmi účinně řídit a snižovat riziko obchodování nebo i dokonce násobit ziskovost strategie. Jak z předchozí věty vyplývá, je potřeba nejen řídit zisk, ale hlavní je kontrolovat riziko.


Psychologie - Mnoho zkušených obchodníků říká, že je to právě špatná psychologie při obchodování, co způsobuje nejvíce ztrát obchodníkům a co je odsuzuje k neúspěšnosti na trzích. U trading strategií by měla být tato záležitost aspoň částečně odbourána skutečností, že trading strategie včetně money managementu jsou již otestovány na historických datech. Obchodník tak již ví, jak často a jak velké zisky může očekávat, jaké a jak často může očekávat ztráty a jak rychle budou tyto ztráty kompenzovány. Pokud má obchodník ještě málo zkušeností, měla by jeho primárním cílem být snaha co nejvěrněji dodržovat trading strategii. Až po získání zkušeností (alespoň jeden rok intenzivního obchodování)  a znalosti daného trhu se může pomalu pokoušet o kontrolované zásahy do této strategie. Pokud obchodníka napadne v průběhu obchodování, proč by do trhu nevstoupil nebo vstoupil později, je velmi vhodné si tuto myšlenku napsat a po uzavření obchodu si opět zhodnotit tuto myšlenku - zda byla správná nebo mylná a pokud je to možné, tak si ji v klidu zkusit zaimplementovat do strategie a následně vyhodnotit, jestli se výkonnost strategie zvedla či nikoliv. Je samozřejmě nutné strategii dodržet a obchod provést, dokud myšlenka není ověřena a zakomponována ve strategii.


Příště si ukážeme takový obchodní plán v praxi

Ing. Roman Dvořák a Ludvík Turek, M.A.A.

 

www.czechwealth.cz

Hodnocení

Známkuj:  10 |  8 |  6 |  4 |  2 |  0

Ostatní články seriálu - Škola obchodníka


 
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste