Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Zákony a právo  |  16.04.2015 08:33:31

Zákaz plavby padl, s novými možnostmi přišly protesty

Po 40 letech definitivně skončil komunistický zákaz plavby na lodích s motorem, jak platil od normalizačního roku 1972 na vodách v České republice. 

Vyhláška 46/2015 (celou si ji můžete přečíst ZDE), kterou se povoluje na zásadních českých vodách plavba s motorem do výkonu 10 kilowatt, včera vstoupila v platnost. Neznalost a předsudky k lodím způsobené úplným zákazem za diktatury však přetrvávají.

K předsudkům navíc přibyl strach ze zdivočelých občanů na vodě bez znalosti Řádu plavební bezpečnosti. Tato vyhláška schválená ještě za federace se Slovenskem bude od 1. května 2015 po 24 letech nahrazena českou Vyhláškou o pravidlech plavebního provozu. Důvodem popisovaných legislativních manévrů je harmonizace zákona 114/1995 o vnitrozemské plavbě a podzákonných norem s předpisy EU.

Zatímco na celém světě s výjimkou Jižní Koreji jsou lodě s motorem běžně používány jako standardní dopravní prostředek, prostředek k obživě a na posledním místě předmětem zábavy, v České republice to bylo od roku 1972 do 15. dubna 2015 zakázáno. Jako zásadní průlom hodnotí povolení plavby s motorem Asociace lodního průmyslu, která upozorňuje na velkou příležitost především pro malé obce v blízkosti řek, jezer a rybníků, kde nyní může začít vnikat infrastruktura, přístaviště, servisy a tento druh podnikání může pomoci udržet místní hospody, koloniály nebo ubytovací zařízení. Podle předsedy APL Petra Novotného jde o „obrovský potenciál pro výrobu lodí, přístavních mol, půjčoven lodí“ tak, jak je tomu v každém jiném evropském státě.

Evropě je povolena plavba bez omezení na všech řekách a jezerech s výjimkou vodních nádrží a chráněných krajinných oblastí a zahraniční turisté podle Petra Novotného nikdy nedokázali pochopit, proč je na většině vod v České republice zakázáno vozit se na motorové lodi nebo na nafukovacím člunu. Nyní bude možné plout z Prahy lodí do Paříže nebo do Berlína a obeplout skrzeva kanály a evropské řeky celý kontinent. Asociace je také přesvědčena, že vyhláška umožní přivést další turisty naopak do České republiky.

Vyhláška, která má pouhých sedm paragrafů a jejíž zbytek tvoří přílohy se seznamy vod, kde je plavba povolena nebo naopak zůstává zcela zakázána, však vyděsila některé hejtmany a stihla se stát předmětem protestní petice majitelů plachetnic a motorových lodí především na vodních nádržích Slapy a Orlík. Opatření proti vyhlášce hned včera žádalo Povodní Moravy.

Lidé mají představy o lodích z doby před padesáti lety

Na dotaz Ekonomického deníku, co bylo důvodem nesouhlasu hejtmanů, uvedl předseda Asociace Petr Novotný, že šlo o neznalost: „Plavba tady nebyla 40 let a lidé, kteří proti ní protestují, si představují, že se stane něco strašného. Bojí se, že z lodí něco teče, že jsou hlučné a kouří,“ popsal Petr Novotný představy některých občanů o lodích, které jsou ovšem 50 let staré. Současné lodní motory musí plnit současné ekologické normy, jsou čisté a tiché.

Konkrétně APL zaznamenala dotaz z Plzně, kdy se hejtman ministerstva dotazoval, proč jsou do povolených vod zařazeny Hracholusky. Problém poté upřesnil místopředseda APL Jiří Bellinger: „Konkrétní námitka zněla: budou nám tady lítat skutry. Na argument, že vyhláška povoluje pouze motory do 10 kilowat, bylo řečeno, že na vodě budou lítat skůtry do deseti kilowat, a to přesto, že skutr má 100 a více kilowat,“ popsal Jiří Bellinger průběh diskuse o vyhlášce.

Podobně kvůli obavám ze skutrů protestoval podle informace Jiřího Bellingera v Jižních Čechách primátor Českých Budějovic, kde však skutry nemohou lítat proto, že řeka je zde užší než 50 metrů, neboť jiná povoluje tzv. jízdu ve skluzu ve vzdálenosti větší než 25 m od břehu. Podobné argumenty zazněly rovněž z Brna. V debatách po včerejší tiskové konferenci APL rovněž zněly argumenty o nepoučených občanech s loděmi na českých vodách, které bude muset policie pronásledovat stejně jako bezohledné řidiče na silnicích.

Povodí Moravy reagovalo po deseti hodinách účinnosti

Po deseti hodinách účinnosti vyhlášky reagovalo Povodí Moravy tiskovou zprávou s požadavkem na regulaci pravidel na vodních nádržích a oznámením, že konkrétní jednání se již odehrávají. „Nová vyhláška ministerstva dopravy, která vstoupí v platnost 15. dubna 2015, umožní provoz malých plavidel se spalovacím motorem do 10 kW na vodních nádržích Nové Mlýny I, Brno, Vranov a Nové Mlýny III. Právě nastavení podmínek plavby a regulace provozu plavidel na zmíněných nádržích bylo hlavním tématem jednání Povodí Moravy, s.p., Státní plavební správy a dalších zúčastněných,“ oznámilo Povodí Moravy.

„Povodí Moravy, s.p. neprodleně vstoupilo do jednání se Státní plavební správou, Ministerstvem dopravy, Dopravním podnikem města Brna a Vodárenskou akciovou společností , a.s. a snaží se o to, aby byla co nejdříve nastavena jasná pravidla pro lodě, které začnou naše vodní plochy nově využívat,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy, s.p., Jan Hodovský. Podle Jana Hodovského „bude nezbytné na nádržích vymezit řadu omezení a zákazů v zájmu správy nádrže, ochrany vod i přírody.“

Stát povolil motory a zakázal kotvení

Samostatnou kapitolou je pak petice s více než 2000 podpisy a s názvem Vraťte nám noční kotvení, kterou organizují jachtaři klem diskusního webu jachting.info. Nová vyhláška totiž zakazuje od západu slunce do východu slunce kotvení plavidel podléhajících evidenci mimo úředně vyznačená kotviště, a to především na Slapském jezeře a na Orlíku. Majitel lodě podle nové vyhlášky tedy nemůže s lodí na noc zakotvit v zálivu, u skal nebo na bójce na jezeře, ale musí se vždy s lodí dostat na Povodím Vltavy vyznačené místo. Podle Jiřího Bellingera z APL se toto ustanovení do vyhlášky dostalo na žádost ředitele Povodí Vltavy – závod Horní Vltava Zdeňka Zídka na žádost vlastníků pozemků  jako ustanovení proti neoprávněnému vnikání na pozemky podél břehů Vltavy.

Podle autorů petice jde naopak o poškození majitelů registrovaných plavidel, kterým vyhláška znemožňuje plavbu, ustanovení nahušťuje plavidla a lidi na několik málo míst, neumožňuje plavbu po Vltavě do Českých Budějovic, omezuje svobodu jednotlivce, diskriminuje, protože platí jen pro registrovaná plavidla a je nebezpečná, protože nedovoluje zakotvit kdekoli za zhoršeného počasí.

Pobouření majitelé plachetnic a motorových lodí považují ustanovení za korupční, chystají příští týden protest a uvažují o trestním oznámení nebo o jiném způsobu napadení nové vyhlášky právními prostředky.

Irena Válová, Česká justice

 

 


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688