Pokud se Němci nevzdají své arogance, skončí jako dodavatelé amerických firem
Nejlepší komentář týkající se současného skandálu automobilky Volkswagen poskytl její bývalý ředitel Martin Winterkorn. Ten totiž prohlásil, že „nejhorší věcí, která by se nám mohla stát, je arogance a pocit sebeuspokojení“. Tato slova ale pronesl zhruba před rokem v rozhovoru pro Der Spiegel. Tehdy o aroganci a sebeuspokojení hovořil jako o hypotetickém nebezpečí a nebyl si vědom, že už má naprosto konkrétní rozměry.
Mezi kapitány německého průmyslu je pocit vlastní nezranitelnosti velmi rozšířený. Pokud mají dosáhnout cíle, který si stanovili, použijí k tomu všechny nutné prostředky. V případě Volkswagenu mělo být cílem poražení japonské Toyoty a dosažení pozice největší automobilky na světě. V případě Deutsche Bank bylo zase cílem dosažení návratnosti vlastního jmění ve výši 25 %. Výsledkem byly snad všechny možné prohřešky, které nakonec vedly k finanční krizi. Poté se banka pokusila o změnu své firemní kultury, ale žádného úspěchu nedosáhla. Dnes je Deutsche Bank jen stínem toho, co bývala před lety.
Volkswagenu nyní hrozí podobný osud, což je tvrdá rána celé německé ekonomice. Z ní se bude dlouho zotavovat. Veřejnosti ale uniká, že v posledních letech ztratil německý průmysl velkou část svého lesku a jen několik málo firem je stále schopno hrát celosvětovou ligu. Lufthansa jen s problémy čelí útoku nízkonákladových leteckých společností. E.ON a RWE bojují o přežití. Všechny tyto i další příklady se v něčem liší, najdeme ovšem i řadu podobností. Mezi ně patří neschopnost adaptace na měnící se prostředí a ignorování nových politických a společenských proudů. Energetiky tak například odmítaly uznat, že veřejnost přestala podporovat jadernou energetiku a investovaly příliš málo peněz do obnovitelných zdrojů. Namísto toho se spoléhaly na podporu ze strany politiků. Volkswagen reagoval na přísné normy podváděním namísto toho, aby investoval do vývoje lepších motorů.
Zní to naivně? Možná ano. Ale jde o jediné řešení. Není náhoda, že vedle Volkswagenu se do popředí mediálního zájmu dostal i Apple. Ten podle WSJ hodlá v roce 2019 přijít na trh s vlastním automobilem. Google investuje do vývoje vlastního vozu a Tesla už nyní ukazuje, jak může s celým trhem zahýbat nová společnost.
Tato americká konkurence má přístup k velkému množství zdrojů, softwaru a know-how. Auta budoucnosti budou v podstatě počítačem na čtyřech kolech. Bude německý průmysl schopen hrát na takovém trhu vedoucí roli? Nebo klesne na úroveň dodavatele některých součástek? Tato otázka byla relevantní ještě před fiaskem Volkswagenu a dnes je odpověď ještě méně jasná než předtím.
Jak mohou německé firmy čelit americké konkurenci, když nyní vážně pochybujeme o jejich základní konkurenceschopnosti, důvěryhodnosti a reputaci? Německá společnost se přitom silně identifikuje se silnou ekonomikou a je solidární vůči německým výrobkům. Němci se nepokládají za národ podvodníků. Mohou si myslet, že podvodníci jsou Řekové, na které se dívají svrchu. Je ale načase, aby všichni Němci řekli své aroganci sbohem.
Autorem je Armin Mahler.
Zdroj: Der Spiegel
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz