Investiční crowdfunding Fundliftu trhá rekordy. Jaké jsou důvody?
Třináct měsíců fungování, více než 108 milionů proinvestovaných korun, devatenáct úspěšných projektů, 95% úspěšnost kampaní. To jsou ve zkratce hlavní statistiky první investment crowdfundingové platformy v Čechách - Fundliftu. CEO Fundliftu, Radek Musil, má s platformou, která rozviřuje fintechové vody v České republice, ambiciózní plány.
Dobrý den, Radku. Fundlift, který vedete, si rychle našel místo na trhu a z hlediska crowdfundingu v ČR trhá rekordy. Čím si tento úspěch vysvětlujete?
Fundlift jsme spustili v pravou chvíli. Viděli jsme, že na trhu je spoustu inovativních projektů, které by mohly mít zájem o růstový kapitál. Bylo potřeba představit způsob, jakým by se k němu dostaly – vyjednávání s fondy rizikového kapitálu mohou být na dlouho a banky často nejsou nejflexibilnější.
Na investorské straně bylo zřejmé, že na trhu jsou volné finanční prostředky a že i drobnější investoři mají zájem investovat. Spoustu z nich nemá v zájmu příležitosti aktivně vyhledávat, a když nechají peníze v bance, kromě nízkého výnosu často ani přesně nevědí, jak s nimi bude naloženo. A řešit vše s bankou může být také trochu nuda, nebo ne?
Jen nás mrzí, že za úspěchy naší platformy z investorské strany stojí především muži – pouze sedm procent investorů jsou ženy, což nás samozřejmě mrzí.
V posledním měsíci jste zaznamenali hned dva rekordy. Zdolání historicky nejvyšší emise 20 milionů korun pro startupový akcelerátor StartupYard a nejrychleji zafinancovaný projekt Grils z rodiny Ambiente. Proč zrovna tyto projekty investory tak zaujaly?
StartupYard se k nám po loňském úspěšném kole financování vrátil znovu a i tentokrát se ukázalo, že čeští investoři mají apetit na investice do nejnovějších technologií a chtějí si touto cestou diverzifikovat svoje portfolio. Zájem o tuto emisi byl mimořádný a z hlediska objemu se zároveň jedná o největší emisi svého druhu v regionu střední Evropy.
Co se týče projektu Grils, tak ten získal od 115 investorů 5 mil. Kč za 30 hodin. Zde velmi pěkně zafungovala síla značky Ambiente, které investoři věří, a také originalita konceptu grilovaných kuřat jako takového. Investoři se chtěli stát součástí projektu a být tak blíže skupině Ambiente.
Jaké další projekty na Fundliftu potencionální investoři najdou a podle čeho je vybíráte?
Hledáme inovativní projekty s růstovým potenciálem, které musí mít hotový produkt a v naprosté většině případů i platící zákazníky, jejich obchodní model tedy musí být tímto způsobem validovaný. Vždy se musí jednat o již založené společnosti.
Se zakladateli projektů se opakovaně setkáváme a vyměňujeme si potřebné podklady včetně business plánu, který pečlivě procházíme a vyhodnocujeme. Zajímá nás business model a originalita projektu jako takového, kvalita manažerského týmu a dodaných materiálů, finanční kondice společnosti a mnoho dalších faktorů.
V žádném případě se nejedná o financování, které by bylo vhodné pouze pro startupy. Úspěšně jsme realizovali kampaně profitabilních společností s několikaletou historií, které u nás získaly dluhové financování.
Fundlift tedy nemá za cíl konkurovat tradičním finančním institucím, místo toho nabízí alternativu tam, kde jsou banky méně flexibilní…
Přesně tak. Fundlift nabízí alternativní formu financování jak mladým a růstovým společnostem, tak i těm, které již jsou profitabilní a mají delší historii.
Projekty na sebe upozorní a v úspěšné kampani získají i přes 200 investorů, kteří se stávají brand-ambassadory dané společnosti a šíří o ní povědomí. Do kampaně se mohou investičně zapojit zaměstnanci společnosti, její zákazníci a kampaň jako taková přivede i zákazníky nové. Cílem je do zákazníků konvertovat i investory, kteří se do kampaně zapojí.
Jak vlastně Fundlift funguje?
Fundlift je platforma, na které projekty s růstovým potenciálem poptávají financování od drobných investorů. Během kampaně na Fundliftu, která trvá maximálně 60 dnů, je do projektů možné investovat většinou již jednotky tisíc korun, někdy i například od 500 Kč.
Jakmile dojde k naplnění cílové částky, kampaň je úspěšně uzavřena a následně dojde k emitování cenných papírů.
Pokud by projekt cílené financování během kampaně nezískal, což se nám zatím stalo pouze v jednom případě, kampaň je neúspěšná a nashromážděné finanční prostředky jsou v plné výši vráceny investorům.
Investování na Fundliftu probíhá formou veřejné nabídky cenných papíru a spadá pod dohled České národní banky. Investovat může pohodlně online opravdu každý.
Kdo je typickým klientem Fundliftu ze strany investorů?
Vzhledem k velmi nízké hranici částek, které je možné na Fundliftu investovat, může být naším klientem opravdu kdokoliv. Investoři na Fundliftu nejsou dárci, ale očekávají, že se jim investice adekvátně zhodnotí.
Investoři, kteří investují vyšší částky, jsou vysoce postavení manažeři, podnikatelé, právníci, lidé, kteří prodali společnosti apod. Tito investoři hledají alternativní investice, zároveň nemají ambici chodit aktivně po trhu a příležitosti samostatně oslovovat. Investují tedy pohodlně na Fundliftu, kde jsou pro ně projekty připraveny.
Mezi investory, kteří investují nižší částky, patří studenti, zákazníci daných společností, zaměstnanci, lidé, kterým se líbí Fundlift jako takový apod.
V současné době na Fundliftu evidujeme již téměř 6000 registrovaných uživatelů s tím, že téměř 2000 z nich investují opravdu aktivně. Nejedná se pouze o finanční investici – investicí se stáváte součástí daného projektu.
Co se týká konkurence, funguje už v Čechách nějaká další platforma na stejné bázi?
Některé nové platformy zde vznikají, vnímáme to ale tak, že pokud budou nabízet kvalitní služby, pomohou nám v ČR tento trh vytvářet a rozšiřovat tak obecné povědomí o crowdfundingu jako o alternativním způsobu financování. Tento trh je zde pořád maličký, a čím víc lidí se o něm dozví, tím lépe pro nás.
Zásadní rozdíl je v tom, jakým způsobem jednotlivé platformy fungují. Díky tomu, že je Roklen, mateřská společnost Fundliftu, licencovaným obchodníkem s cennými papíry a tomu, že disponujeme vlastním mediálním portálem Roklen24 který využíváme pro propagaci kampaní na Fundliftu, nabízíme zcela integrované řešení a možnost investovat do dluhopisů, investičních certifikátů, nebo do podílu ve společnostech.
Nabízíme pomoc s přípravou a strukturováním finančních parametrů kampaně, její propagací, emitujeme cenné papíry a držíme jejich evidenci. Další platformy, které na tomto trhu působí, tyto možnosti obecně nemají. Spíše než s ostatními platformami se nám stává, že projekty, se kterými jsme v diskusi, mluví ještě například s fondy rizikového kapitálu.
Prozraďte nám, na co se můžeme v nejbližší době těšit a jaké máte s platformou ambice?
Pro investory připravujeme další zajímavé projekty a chceme zvyšovat jejich počet a objem. Zároveň neustále pracujeme na vylepšení technologického řešení Fundliftu jako takového. Naším cílem je z Fundliftu vybudovat vedoucí crowdfundingovou platformu v regionu střední a východní Evropy.
Děkuji moc a Fundliftu přejeme mnoho zafinancovaných projektů a spokojených investorů.
Radek Musil vystudoval jako nejlepší v ročníku obor Business Administration na University of New York in Prague a drží titul Master of Science z prestižní London School of Economics and Political Science, s oceněním Merit. V roce 2013 byl členem vítězného týmu investiční soutěže CFA Research Challenge a reprezentoval Českou republiku v EMEA finále v Londýně.
Na platformě Fundlift pracoval od jejího začátku jako projektový manažer a aktuálně ji vede jako její CEO. Z finanční skupiny Roklen, která je mateřskou společností Fundliftu, má zkušenosti jako analytik firemních financí od roku 2014. V roce 2017 se stal akcionářem společnosti Roklen Holding.
Upozornění redakce Kurzy.cz: Články, jejichž autorem nejsou Kurzy.cz, nevyjadřují názor redakce či provozovatele portálu Kurzy.cz. Využijete-li v článcích poskytnutá sdělení jako investiční doporučení nebo poradenství, činíte tak z vlastního uvážení, na vlastní náklady a riziko.
Poslední zprávy z rubriky Prezentace:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn