Automobilky: Budete jezdit ve vodíkovém autě, které nebude vaše
Baterie jakožto pohon elektromobilů selžou kvůli chybějící infrastruktuře, věříme spíše vodíkovým článkům. Většina řidičů nebude jezdit ve vlastním voze a hlavní hodnota tkví v datech, nikoli v samotném stroji. – V Brně diskutovali zástupci světových automobilek, a přestože zaznívaly i odvážné předpovědi, mezi účastníky většinou panovala shoda.
Aktuální čísla potvrzují, že zažíváme ekonomickou konjunkturu. Za první 3 kvartály letošního roku bylo v tuzemsku vyrobeno o 4,2 % více vozů, než za celý loňský rok: více než milion kusů. Zástupci automobilových společností dnes prozradili svoje další plány v brněnském hotelu Holiday Inn, kde následně diskutovali taky jejich dodavatelé a další osobnosti.
Hosté konference dostali jako dárek zmenšený KODIAQ: sběratelský model sportovního užitkového vozu od tuzemské jedničky, který jezdí na benzín nebo diesel. Zástupce společnosti Škoda Auto, Michal Kadera, zmínil taky chystaný automobil VISION E: plně elektrický a vybavený “autopilotem”, tedy samořídícím systémem.
Ostatní diskutéři však spíše varovali, abychom elektromobilitu nepřeceňovali, zvláště pokud auta jezdí na baterie. “Emise vznikají tak jako tak, buďto na silnici, nebo v elektrárně. A nabíjení trvá poměrně dlouho. Například na sídlišti není možné, aby řidič přes noc vyhodil z okna prodlužovací kabel, a ráno měl zase plnou baterii,” upozornil na chybějící infrastrukturu Petr Vaněk ze společnosti Hyundai.
Několik řečníků vzpomnělo, že norská vláda plánuje speciální “daň na Teslu”; přesněji řečeno na elektromobily těžší než 2 tuny, které sice mají poměrně velké baterie, ale právě kvůli nadměrné váze ničí tamní silnice. (Podobně uvažuje dánská vláda.) A Pavel Juříček z Brano Group popsal jako alternativu vodík, respektive palivové články místo lithiových baterií.
Také tady najdeme výjimky, například společnost Iveco Bus, která vyrábí autobusy ve Vysokém Mýtě. “Používáme několik pohonů včetně elektřiny – buďto formou lithiových baterií, anebo trolejbusu, eventuálně hybridu. A vyrábíme zakázkově, nikoli sériově takže nemůžeme všechno rychle automatizovat,” řekl zástupce společnosti Jiří Vaněk.
Jinde už prakticky porovnali náklady na strojovou a lidskou práci. “Automatizací za 300 milionů jsme vyřešili 80 chybějících zaměstnanců,“ uvedl Petr Novák za společnost Koyo Bearings, která patří do skupiny Toyota.
Automobilky však zároveň postrádají kvalifikovanou, i méně kvalifikovanou lidskou sílu. Kvůli rekordně vysoké tuzemské zaměstnanosti poptávají nové pracovníky taky například na Slovensku nebo v Polsku, eventuálně na Ukrajině nebo v Srbsku.
Kolínská továrna společnosti TPCA (Toyota) také nabírá v zahraničí, ale přitom postupně “lokalizovala” velkou většinu personálu do regionu. Zástupce společnosti Robert Kiml ukázal rodinnou fotografii ukrajinského zaměstnance, který na východ Středočeského kraje přivedl i svoje blízké přivedl a získal české občanství.
Data jako hlavní byznys automobilekAle nezůstávejme jenom v Brně. Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG shrnul výsledky celosvětového výzkumu, ve kterém odpovídala zhruba tisícovka manažerů. Představitelé automobilového průmyslu většinou věří, že:
Petr Woff
Příspěvek Automobilky: Budete jezdit ve vodíkovém autě, které nebude vaše pochází z Ekonomický deník
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Okénko energetiky
Ondřej Schejbal, SolidSun
DPH za fotovoltaiku a tepelná čerpadla je od roku 2024 snížena na 12 %
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz