Evropský automobilový trh v problémech?
Autor: Bc. Martin Pohl
Prodeje automobilů v Evropě se za první čtvrtletí 2018 propadly na nejhorší úroveň za posledních pět let. Jedna z příčin tohoto poklesu poptávky je pokles spotřebitelské důvěry ve Velké Británii spojený s Brexitem. Jelikož se jedná o druhý největší automobilový trh evropského regionu, je tento pokles velmi znatelný. Jak moc se má běžný spotřebitel i investor obávat?
Dle Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) nové registrace aut v Evropské unii za první čtvrtletí roku vzrostly jen o 0,6 %, což je nejslabší nárůst od druhého čtvrtletí 2013, kdy byl celý region postižen silným útlumem. Propad o 5,2 % v březnu, způsoben poklesem na třech z pěti největších automobilových trzích (Velké Británii, Německu a Itálii), naznačuje, že "růst začíná stagnovat", uvádí ACEA.
Prodeje za měsíc březen klesly u 8 z 10 nejvýznamnějších výrobců automobilů. Nejvyšší propady zaznamenaly společnosti Ford Motor Co., Fiat Chrysler Automobiles NV, BMW AG a Nissan Motor Co.
Ve Velké Británii došlo k největšímu poklesu prodejů ze všech sledovaných zemí, v březnu klesly o celých 16 % a za celé čtvrtletí došlo k útlumu o 12 %. Částečně lze za tyto poklesy vinit také extrémní zimní období a růst automobilové daně z dubna 2017. Ale Brexit je považován za nejvýznamnější faktor úbytku prodejů, což tvrdí Ian Plummer, výrobní ředitel společnosti Auto Trader, zabývající se prodejem nových i ojetých vozů. Absence dohody mezi Velkou Británii a Evropskou unií na budoucí podobě vzájemného tržního fungování má za následek vyčkávání a stagnaci britských automobilových podniků ohledně tržní expanze i zaměstnávání nových pracovních sil.
Graf: Procentuální pokles registrací vozů na územích EU a EFTA za březen 2018.
Nejenže Brexit negativně ovlivnil spotřebitelskou důvěru ve Velké Británii, ale klesající směnné kurzy snížily možnosti místním výrobcům nalákat spotřebitele výhodnými nabídkami na prodej aut ve Velké Británii kvůli dopadu klesající libry a snížené výnosnosti z takto prodaných aut.
V Německu, největším evropském automobilovém trhu, včera zveřejnily dva výzkumné ústavy své zprávy naznačující výkyvy v důvěře investorů a potenciální riziko recese automobilového průmyslu. Jako jeden z faktorů udávají také vzrůstající napětí u obchodních vztahů mezi Evropskou unii a jejím významným obchodním partnerem USA.
ACEA ve své zprávě v lednu uvedla, že očekává zpomalení růstu prodejů v celém letošním roce. CEO společnosti PSA Group Carlos Tavarez zmiňuje jako největší hrozby pro evropský automobilový trh Brexit společně s legislativou EU ohledně oxidu uhličitého. Momentálně však zůstává evropský automobilový trh stabilní, což sdělili na březnové konferenci zástupci společností Peugeot, Opel a Vauxhall.
Je důležité uvést, že výše popsané skutečnosti se dosud na vývoj akcií automobilových společností například Fiat Chrysler Automobiles NV výrazně neprojevily, naopak u společnosti Ford Motor Co. od začátku roku k poklesu došlo, zde je však pokles spojen i s jinými faktory než evropský Brexit, jelikož je pro společnost evropský trh až na druhém místě za domácím americkým. Bude velice zajímavé vývoj na evropském i globálním automobilovém trhu sledovat, zda-li se potvrdí stávající trend poklesu, či s blížící se dohodou o podobě Brexitu dojde k opětovnému navýšení prodejů vozů.
Graf: Vývoj akcie společnosti Ford Motor Co. v období prosinec 2017 - duben 2018.
STOX.cz
STOX.cz je portál společnosti Grant Capital a.s. pro podporu online obchodování s minimálními náklady a komplexně nejvýhodnější podporu.
Více informací na: www.stox.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz