(Kurzy.cz)
Průzkum k GDPR: Češi na sebe prozradí hodně, tabu je majetek a děti
Jaké informace o nás firmy registrují a jak jsou tato data chráněna – to zajímá téměř dvě třetiny Čechů. Jsou ochotni prozradit na sebe mnohé, avšak tabu je přiznávat majetek, hovořit o dětech, a také o svém věku. Nejmenší obavy mají ze sdílení informací s bankami a pojišťovnami. Vyplývá to z průzkumu Erste Group, České spořitelny a společnosti IMAS International provedeném na konci roku 2017 v Česku a dalších šesti zemích v regionu (Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko, Srbsko) v souvislosti s chystaným zaváděním Obecného nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR), které vešlo v platnost 25. května 2018.
„Kolibříky“ nečteme, ale ignoranti nejsme
Téměř dvě třetiny Čechů přiznávají, že se jich dotýká problematika ochrany a bezpečnosti osobních dat (11 % odpovídá, že se jich velmi dotýká, 54 % odpovídá, že alespoň nějakým způsobem). V regionálním porovnání vnímají Češi bezpečnost osobních dat vůbec nejméně urgentně – oproti 11 % Čechům je toto téma urgentní pro 36 % Slováků a 33 % Rakušanů.
Tento přístup se projevuje i v malé opatrnosti při podpisu různých smluv a čtení smluvních podmínek vytištěných v malém „kolibřím“ písmu. Takové pasáže důsledně čte pouze 34 % Čechů, méně obezřetní jsou jen Chorvati (31 %) a Slováci (33 %). Čtení „kolibříků“ ale zcela ignoruje jen 11 % lidí, což je v regionu spolu s Maďary nejméně.
Ani s čtením rozličných obchodních podmínek si hlavu příliš „nelámeme“. Pozornost jim věnuje jen 29 % respondentů, méně se jim věnují již jen Chorvati (19 %).
Graf: Jaká je ochota lidí sdílet osobní data
O penězích, domech a dětech se nebavíme, nejvíce jsme ochotni svěřit se bankám
Soukromí si Češi střeží v porovnání s ostatními pozorovanými zeměmi vůbec nejvíce. Podle zjištění IMAS International je skupina skeptiků odmítajících sdílet osobní data mezi Čechy zdaleka nejpočetnější. Zatímco v Česku se takto negativně ke sdílení svých dat staví 29 % Čechů, na Slovensku je tato skupina poloviční (14 %).
Při kontaktu s firmami lidé s nejmenší ochotou sdílejí číslo bankovní karty nebo svého účtu. Češi jsou mezi pozorovanými národy specifičtí v tom, že nejméně rádi uvádějí datum svého narození (pouze 68 % Čechů je ochotno sdílet datum narození, zatímco v ostatních zemích s tím nemá problém přes 80 % populace).
Když už osobní data s firmami sdílí, s nejmenšími obavami je Češi svěří bankám (76 %) a pojišťovnám (70 %). Naopak v bezpečnost sdílení osobních dat na sociálních sítích věří pouze 32 % Čechů. To se odráží i v důvěru vůči konkrétním institucím. S Českou spořitelnou je podle průzkumu IMAS ochotno sdílet osobní data 69 procent respondentů, zatímco s Facebookem pouze 32 % lidí.
Graf: Jaká je míra důvěry lidí, že jejich sdílená data nebudou danými firmami zneužita
Ani bankám ale Češi nejsou ochotni svěřovat veškeré informace. Bez výhrad jsou ochotni sdělovat osobní údaje, včetně věku či dosaženého vzdělání. V porovnání s ostatními zeměmi ale nejsou ochotni příliš hovořit o majetku či svých dětech. Pouze 41 % Čechů je ochotno uvádět informace o vlastnictví auta (zatímco v Srbsku se vlastnictvím auta pochlubí 82 % lidí a v Rumunsku 79 % respondentů). Sdílet informace o vlastnictví domu či bytu je ochotno 45 % Čechů (81 % Srbů i Rumunů).
Sdílní nejsou Češi ani v informacích o svých dětech. S dotazem na počet dětí nemá problém pouze 63 % Čechů. S tím kontrastuje situace nejen v Srbsku (90 % lidí), ale také na Slovensku, kde je informace o počtu dětí ochotno sdílet 79 % respondentů.
Průzkum zrealizovala pro Erste Group a Českou spořitelnu společnost IMAS International v prosinci 2017 prostřednictvím osobních rozhovorů se 707 respondenty, kteří jsou majiteli bankovních účtů a jsou starší 15ti let.
Profil České spořitelny: Jsme nejstarší českou bankou, naše kořeny sahají až do roku 1825. Naším cílem je vést jednotlivce, firmy a celou společnost k prosperitě. Jsme největší bankou v České republice s takřka 5 milióny klientů a zároveň bankou nejdostupnější - disponujeme největší sítí poboček a bankomatů. Máme relevantní nabídku pro všechny typy zákazníků od individuálních klientů a malých a středních firem až po velké korporace a veřejný sektor. Máme významnou roli v poskytování služeb v oblasti finančních trhů. Od roku 2000 jsme součástí evropské bankovní skupiny Erste. Naše postavení nám dovoluje udávat trend v technologických a digitálních inovacích a zavádění nových služeb a produktů.
● Zaujímáme vedoucí tržní pozici v oblasti klientských i firemních úvěrů, hypoték i v celkových vkladech. Našich služeb využívá každá druhá municipalita v České republice.
● Jsme jedinou bankou na trhu, která umožňuje získat půjčku zcela online, aniž by žadatel musel být naším klientem.
● Naše internetové a mobilní bankovnictví George a Servis24 jsou nejvyužívanější bankovní digitální služby na trhu.
● Nadace České spořitelny je největší bankovní nadací v ČR. Zaměřuje se především na systémové změny ve vzdělávání a na sociální podnikání. Do podpory projektů v těchto oblastech a dalších obecně prospěšných programů investuje naše nadace každý rok v průměru 60 miliónů korun.
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz