Německé automobilky jsou až překvapivě pozadu, Tesla může slavit
Pokud bychom si nyní měli nakreslit globální elekromobilní mapu, mohla by zhruba vypadat následovně: Dominantní hybnou silou je stále americká Tesla, kterou se snaží dotáhnout tradiční americké automobilky GM a Ford. Německým automobilkám podle všeho nevyjde jejich sázka na diesel a minimálně podle svých prohlášení již také nabírají pevný kurz směrem k elektromobilitě. Tu pak na nabídkové i poptávkové straně trhu těžce prosazuje Čína (kde je ale kvůli energetickému mixu spíše namístě hovořit o uhlomobilech). Tento týden se pak díky jedné události znatelně vykreslily i detailnější obrysy této mapy.
Audi v pondělí představilo své elektroSUV e-tron (viz níže), které by se mělo začít prodávat na jaře příštího roku. Tento krok byl vedle řidičů pozorně sledován i investory a analytiky, protože má ukázat, jak německé automobilky pokročily v dosud dost zanedbávané oblasti. A zrcadlově samozřejmě i to, jak velkému konkurenčnímu tlaku (ne)začne již v dohledné době čelit Tesla. Mezi oněmi analytiky byl i známý Tesla medvěd Patrick Hummel z UBS, který byl ale podle CNBC z představeného vozu spíše zklamán.
Zdroj: Youtube
E-tron má podle Hummela konkrétně o 30 – 50 mil kratší dojezd než Tesla Model X a jeho akcelerace je „výrazně pomalejší“. Což je zřejmě dost významné, aby se to negativně projevilo na prodejích tohoto vozu a naopak pomohlo Tesle. Zejména pak na čínském trhu (a to samé platí o tamní produkci elektromobilů). Tak nadšen, aby změnil svůj negativní pohled na akcie Tesly, analytik ovšem zase nebyl (je mimo jiné přesvědčen, že ta nebude schopna vyrábět tolik, kolik slibuje).
Z kritických komentářů, kterých ohledně Tesly rozhodně není nedostatek, by se někdy zdálo, že jde o předem ztracený případ. Ale ač má tato společnost i její vedení do dokonalosti daleko (což tu sám občas připomínám), obrázek to evidentně není černobílý. Ani Audi jako firma disponující všemi možnými zdroji totiž není po pár letech schopná přijít na trh s vozem porovnatelným s Teslou v těch nejvýznamnějších kritériích. Což bychom mimochodem měli sledovat i my z pozice jednoho ze článků německé výrobní vertikály.
Shodou okolností se ve středu objevil na CNBC i rozhovor s jedním z bývalých vysoko postavených manažerů GM Bobem Lutzem. Ten mimo jiné tvrdil, že zatímco Tesla stále prodělává peníze, současné vyšetřování ze strany tržního regulátora jí znemožní říci si o nové potřebné peníze od akciových investorů (nedávno jsem tu detailněji hovořil právě o tom, kdy a kolik by Tesla mohla potřebovat peněz).
Lutz také dodal, že automobilka „nemá žádnou technologickou výhodu, žádnou výhodu v softwaru, v bateriích“. Výše uvedené tuhle tezi trochu vyvrací a spíše se nabízí otázka, zda se tu přání člověka spojeného s tradičními automobilkami nestává otcem i matkou myšlenky. Skutečně najdeme minimálně pár relevantních argumentů proti samotné elektromobilitě i třeba proti valuaci Tesly, ale je důležité rozlišovat mezi fundamentem a fundamentalismem.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz