Patria (Patria Finance)
Investice  |  20.09.2018 17:48:50

Německé automobilky jsou až překvapivě pozadu, Tesla může slavit

Pokud bychom si nyní měli nakreslit globální elekromobilní mapu, mohla by zhruba vypadat následovně: Dominantní hybnou silou je stále americká Tesla, kterou se snaží dotáhnout tradiční americké automobilky GM a Ford. Německým automobilkám podle všeho nevyjde jejich sázka na diesel a minimálně podle svých prohlášení již také nabírají pevný kurz směrem k elektromobilitě. Tu pak na nabídkové i poptávkové straně trhu těžce prosazuje Čína (kde je ale kvůli energetickému mixu spíše namístě hovořit o uhlomobilech). Tento týden se pak díky jedné události znatelně vykreslily i detailnější obrysy této mapy.

Audi v pondělí představilo své elektroSUV e-tron (viz níže), které by se mělo začít prodávat na jaře příštího roku. Tento krok byl vedle řidičů pozorně sledován i investory a analytiky, protože má ukázat, jak německé automobilky pokročily v dosud dost zanedbávané oblasti. A zrcadlově samozřejmě i to, jak velkému konkurenčnímu tlaku (ne)začne již v dohledné době čelit Tesla. Mezi oněmi analytiky byl i známý Tesla medvěd Patrick Hummel z UBS, který byl ale podle CNBC z představeného vozu spíše zklamán.


Zdroj: Youtube

Hummel konkrétně tvrdí, že e-tron ukázal hlavně následující: Dohnat Teslu bude těžší, než se mnozí obávají. Představení auta od Audi je tak podle něj „dalším kolem, které vyhrála americká automobilka“. Analytik dodává, že dobrý elektromobil není sice jen o dojezdu a akceleraci, ale to, co v této oblasti předvádí auta od Tesly, je stále hodně napřed. Pokud bychom uvažovali o tom, že elektrický pohon projde rychlou komoditizací, a tudíž se tento náskok Tesly brzy smaže, analytik s námi nebude souhlasit. Podle něj tato konkurenční výhoda Tesly ještě nějaký čas vydrží, protože komoditizace neprobíhá zase takovou rychlostí.

E-tron má podle Hummela konkrétně o 30 – 50 mil kratší dojezd než Tesla Model X a jeho akcelerace je „výrazně pomalejší“. Což je zřejmě dost významné, aby se to negativně projevilo na prodejích tohoto vozu a naopak pomohlo Tesle. Zejména pak na čínském trhu (a to samé platí o tamní produkci elektromobilů). Tak nadšen, aby změnil svůj negativní pohled na akcie Tesly, analytik ovšem zase nebyl (je mimo jiné přesvědčen, že ta nebude schopna vyrábět tolik, kolik slibuje).

Z kritických komentářů, kterých ohledně Tesly rozhodně není nedostatek, by se někdy zdálo, že jde o předem ztracený případ. Ale ač má tato společnost i její vedení do dokonalosti daleko (což tu sám občas připomínám), obrázek to evidentně není černobílý. Ani Audi jako firma disponující všemi možnými zdroji totiž není po pár letech schopná přijít na trh s vozem porovnatelným s Teslou v těch nejvýznamnějších kritériích. Což bychom mimochodem měli sledovat i my z pozice jednoho ze článků německé výrobní vertikály.

Shodou okolností se ve středu objevil na CNBC i rozhovor s jedním z bývalých vysoko postavených manažerů GM Bobem Lutzem. Ten mimo jiné tvrdil, že zatímco Tesla stále prodělává peníze, současné vyšetřování ze strany tržního regulátora jí znemožní říci si o nové potřebné peníze od akciových investorů (nedávno jsem tu detailněji hovořil právě o tom, kdy a kolik by Tesla mohla potřebovat peněz).

Lutz také dodal, že automobilka „nemá žádnou technologickou výhodu, žádnou výhodu v softwaru, v bateriích“. Výše uvedené tuhle tezi trochu vyvrací a spíše se nabízí otázka, zda se tu přání člověka spojeného s tradičními automobilkami nestává otcem i matkou myšlenky. Skutečně najdeme minimálně pár relevantních argumentů proti samotné elektromobilitě i třeba proti valuaci Tesly, ale je důležité rozlišovat mezi fundamentem a fundamentalismem.

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

21.09. 18:21  Blábolovina (Jose)
21.09. 15:24  Blábolovina (Atomas)





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688