Pojišťovny zaspaly digitalizaci. Teď kypí láskou k InsurTechu
Moderní fenomén Insurtech bují a roste, přičemž vznikají nové formy spolupráce mezi etablovanými pojišťovacími ústavy a těmito jejich dynamickými vyzyvateli. Toto je nejpodstatnější závěr zprávy World Insurtech Report zpracované společnostmi Capgemini a Efma. Je příčina náhlé lásky k InsurTechu fakt, že pojišťovny zaspaly digitalizaci? Jiná studie se k tomu přiklání.
Podle analýzy Capgemini jsou odborníci v celé pojišťovací branži jednotní v tom, že Insurtech bude do budoucna se svým rychlým a agilním způsobem práce nově definovat zákaznické zážitky, přispěje ke zvýšení efektivity a ke vzniku nových obchodních modelů. Celá branže kromě toho očekává, že v souvislosti s BigTech a výrobci automobilů vyplynou nové konkurenční vztahy a situace. To se děje na pozadí silně se rozvíjejícího sektoru InsurTechu, v němž vzrostl objem investic mezi léty 2014 a 2017 průměrně o 36,5 % ročně.
Všichni milují InsurTech
V reportu byla v centru zájmu otázka aktuálních a potenciálních účinků InsurTechu. Analytici ji položili jak zástupcům pojišťoven, tak i nových startupů. Podíl 67,1 % pojistitelů na celém světě (a dokonce 83,3 % v Německu) uvedl, že InsurTech může nově formovat zákaznickou zkušenost. Insurtech ve světě s tím souhlasí dokonce v 91,7 %, německý je o tom přesvědčen stoprocentně.
Dále uvedlo celosvětově 36,7 % tradičních pojišťoven, že Insurtech může zavádět nové obchodní modely (v Německu 50 %). I startupy sdílejí tuto vizi – ve světě z 58,3 % a v Německu 60 %. Podíl 35,4 % etablovaných pojišťoven globálně vyslovil mínění, že Insurtech může zlepšit jejich vlastní schopnosti (v Německu tentokrát „jen“ 33,3 %). A Insurtech si také věří celosvětově v 33,3 % případů respondentů, v Německu jen z 20 %.
V celosvětovém měřítku vyjádřilo ve studii zájem nějakou formou spolupracovat s InsurTechem 96 % pojistitelů, přičemž je značně rozšířena forma partnerství a společných řešení (Solution-as-a-Service / SaaS). Převažující většina (77,9 %) zmínila, že „partnerství k vývoji nového řešení“ je jejich preferovaným způsobem. Podobně vysoká většina (75,8 %), že si přeje spolupracovat pomocí „dodavatelské“ metody SaaS. Zhruba pro třetinu (32,6 %) jsou ve hře i akvizice ve sféře Insurtech.„Neustále se dále a dále vyvíjející požadavky zákazníků podporují růst celých modelů založených na ekosystémech přesahujících hranice jednoho oboru. Tam hledají klienti dnes odpovědi na každodenní životní potřeby. Je tedy jasné, že pojišťovny a Insurtech vidí klíč pro silnou pozici jen ve spolupráci. Jde o to, aby nenabízely produkty, nýbrž mohly poskytnout rozsáhlejší servis. Agilita a schopnost integrace do digitálních ekosystémů jsou těmi kritickými faktory úspěchu, zda budou schopné držet krok s tempem vývoje trhu. Budoucí lídři v branži se poznají podle toho, že našli ty správné partnery a dokázali vytvořit příznivou chemii ve vzájemné spolupráci, aby mohli upevňovat svou pozici trvale a současně stále aktivně a dynamicky,“ komentoval závěry Gunnar Tacke, řídící analytik Capgemini v Německu.
Strašidlo Amazonu obchází…
Paralelně se vzestupem InsurTechu vycházejí tradiční pojišťovny z toho, že přijde nová vlna rivality v kombinaci s výrobními podniky z automobilového průmyslu a firem náležejícím k BigTech, hlavním protagonistům celospolečenských změn cestou technického pokroku. Mezi etablovanými pojistiteli identifikovalo 81 % Amazon jako hlavní zdroj potenciální nové konkurence, 59,5 % zmiňují další BigTech jména, jako jsou Alibaba nebo někteří výrobci věhlasných produktů. V Německu spatřuje hlavní hrozbu v Amazonu dokonce 100 % oslovených pojišťoven a 83,3 % také jiné subjekty BigTech.
„Nová vlna konkurence vyžaduje, aby dosavadní tradiční pojišťovny vystupovaly aktivně a inovativně. Spolupráce s tím správným partnerem v oblasti InsurTechu může cestu k té optimální tržní pozici zjednodušit, protože tím zastaví hrozící krizi v samotné branži pojišťovnictví,“ prohlásil Vincent Bastid, generální sekretář společnosti Efma.
Zaspaly pojišťovny skutečně digitalizaci?
Další studie by mohla najít důvod, proč pojistitelé aktuálně tak moc milují technické inovátory. Podle analýzy Lünendonk potřebují etablované subjekty „nováčky“, aby rozpoznali a odstranili jejich vlastní chyby vzniklé tím, že samy zaspaly digitalizaci. Změna jejich přístupu není příliš pravděpodobná, protože pojišťovny jednají v otázce digitalizace i nadále váhavě.
Analytik společnosti Lünendonk Mario Zillmann podotknul: „Příliš dlouho spoléhala branže na hladce běžící obchod v životním, důchodovém nebo majetkovém pojištění, přičemž nepřiřazovala digitalizaci svých klientských rozhraní žádnou zvlášť vysokou prioritu.“ Namísto zcela nových obchodních modelů se pokoušely pojišťovny optimalizovat stávající způsob. Zillmann upozornil, že pojišťovnám by se tak obtížně získávali noví klienti, když by se v praxi neprojevily nové nápady a skutečné inovace.
A na poslední otázku si musí každá pojišťovna odpovědět poctivě sama: totiž zda spolupracuje s InsurTechem proto, aby nějak zamaskovala absenci vlastních idejí, nebo zda jsou důvody širší.
Report Capgemini lze stáhnout ZDE.
Studii Lünendonk lze stáhnout ZDE.
Zdroj:
be.invalue.de
(be.invalue.de/d/publikationen/vwheute/2018/10/04/digitalisierung-verschlafen-versicherer-suchen-kooperation-mit-insurtechs.html)
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře