Podvodníci okradou ročně americké
pojišťovny o 80 miliard USD. Sdružení na ochranu před pojistným podvodem
(Coalition Against Insurance Fraud) nedávno informovalo, že
v posledních několika letech roste počet pojistných podvodů, zejména
kvůli tzv. „soft případům“, které zahrnují zveličení hodnoty skutečně
vzniklé škody, anebo rovnou hlášení smyšlených pojistných událostí.
Ale jak na takové čachry přijít? Šetření může zahrnovat rozhovory
se zainteresovanými lidmi a svědky, ověření škod z minulosti a také
případných sporů, které s dotyčnými byly vedeny, zkoumání argumentů a
usvědčujících faktů z předešlých hlášení, a samozřejmě zjišťování
finančních poměrů, zajišťování fyzických důkazů nebo statistické
analýzy. Všechny tyto postupy mohou odhalit kriminální jednání a ušetřit
prostředky. A v poslední době by se k tomu měly přidat ještě rešerše na
sociálních sítích. Ty se stávají čím dál větším pomocníkem týmů
vyšetřovatelů v amerických pojišťovnách.
Lidé na sebe navzájem prozradí leccos
Ukazuje se, že provede-li likvidátor šetření nebo připraví-li právník
pojišťovny závěr o události, aniž by prozkoumali sociální sítě, udělají
často jen půlku své práce. Sítě totiž mohou dodat cenné informace.
Zejména proto, že 77 % americké populace má svůj profil podle úřadu
Statista alespoň na jedné z nich.
Když lidé tvítují, postují nebo klábosí na Twitteru, Facebooku,
YouTubu, snapchatu nebo kdekoli jinde na sociálních kanálech, lze
v jejich konverzaci objevit mnohé. I když samotná zájmová osoba nemá na
svém profilu moc informací, mohou prozradit dost i její přátelé nebo
blízcí v rodině ve svých postech. Často jsou to fakta, která pojišťovna
hledá. Dostanou-li se do rukou vyškolenému týmu forenzních specialistů
nebo soukromých detektivů, mohou velmi dobře posloužit k odkrytí nebo
naopak vyloučení nekalého jednání.
Příklady ze života
Úraz: Mladá žena zaměstnaná jako plavčice si údajně
poranila achilovku o rouru v bazénu a uplatnila pojistnou událost.
Uvedla, že zranění je velmi bolestivé, omezuje ji v pohybu a že trpí
omezeními v životě. Za tato postižení žádala vysokou kompenzaci.
Jenomže: její život na sociálních sítích ukazoval zcela odlišný příběh.
Vyšetřovatelé objevili osobní blog a jiné internetové platformy
s opakujícími se obrázky v exotických destinacích, z horských túr nebo
dokonce šplh na vodopád naboso! Z fotek pořízených smartphonem byla
vytěžena metadata o poloze a čase. Díky nim bylo možné s jistotou škodu
odmítnout jako podvodně uplatněnou.
Nemoc z povolání: Muž uváděl v hlášení pojišťovně,
že jeho práce byla natolik psychicky náročná, že se u něj vyvinul
posttraumatický syndrom. A ten byl natolik silný, že mu bránil opustit
dům, a to včetně docházky do práce. Vyšetřovatelé ale na sociálních
sítích zjistili, že muž patří do komunity taxikářů Uber na Facebooku,
která se zabývá optimalizací tras v dané oblasti. Dotyčný monitoroval
situaci v ulicích a přidával aktuální příspěvky, včetně fotografií
konkrétních situací v provozu, rady, jak nejlépe projíždět a kterým
staveništím se vyhnout. Vypočítával optimální časy dojezdu. To
prokázalo, že nejenže klidně může opustit svůj domov, ale že má navíc i
příjem z taxikaření, který ovšem v hlášení nepřiznal.
Dlouhodobá péče: Pojištěný rodičovský pár informoval
pojišťovnu, že jejich dítě navštěvující třetí ročník základní školy
bylo při porodu poškozeno a trpí permanentními zdravotními obtížemi,
které omezují jeho pohyblivost a fyzické schopnosti. Při šetření se ale
objevily podezřelé okolnosti: na sociálních sítích se dotyčný chlapec
projevoval zcela normálně a bez fyzických limitů, naopak z příspěvků
bylo zřejmé, že žije velmi aktivně. Dokonce se zúčastnil baseballových a
fotbalových kempů, kde dosáhl v běhu na 30 yardů času odpovídajícího
běžnému výkonu osmáka.
Případy podobné těm zde popsaným mohou ušetřit pojišťovnám hodně
peněz. Současně jsou argumentem pro zapojení sociálních sítí jako
nedílného článku v řetězci šetření škod.
Čtyři tipy, jak využít sociální sítě pro odhalení pojistného podvodu
- Projděte sociální sítě co nejdříve po nahlášení sporné škody
Jakmile
„poškozený“ zjistí, že se o něj zajímáte podrobněji a že pátráte i na
sociálních sítích, může smazat některé příspěvky a posty, anebo výrazně
omezí přístup. Pokud budete čekat třeba několik měsíců, může konkrétní
profil zcela zmizet. Určité informace lze dohledat pomocí spojení takové
osoby na jiné, ale pátrání na sociálních sítích se tím komplikuje a
nemusí přinést optimální výsledek. Proto je nejlepší začít
s monitoringem sociálních sítí hned a ještě předtím, než se dotyčný
rozmyslí, jak naložit s tím, co už jednou na sítě vyvěsil. - Zapojte zkušený a všestranný tým
Ideální sestava
týmu k šetření by měla zahrnovat certifikovaného forenzního
profesionála, soukromé detektivy s licencí, technické specialisty a také
právníky. Všichni by měli mít schopnosti a dovednosti získat potřebné
informace a správně je interpretovat. Tým složený z různých expertů
zaručí různé úhly pohledu a současně také eticky nezávadné, obhajitelné a
cílené závěry. Takové složení je schopno také poradit strategii a
poskytnout doporučení ohledně případného soudního procesu.
- Využijte různé nástroje a technologie
Diverzifikovaný
tým expertů umožňuje také široké spektrum nástrojů, což napomáhá
k vytěžení každého užitečného střípku informací. Investigativní
instrumenty umožňují týmu lokalizovat subjekty a jejich příbuzné a
přátele. Forenzní nástroje a technologie eDiscovery mohou vystopovat,
zachytit a propátrat dostupný obsah. Další doplňkové platformy lze
využít pro přehled a přípravu dat ve formátu, který vyžadují právníci
nebo soud. - Ujistěte se, aby proces byl uznatelný a bezpečný
Proces
šetření na sociálních sítích by měl začít bezpečným a legálním získáním
podezřelých informací a citlivého materiálu, jako jsou informace o
zdravotním stavu. Vzhledem k tomu, že data jsou shromažďována a
indexována z vláken na sociálních sítích a linkovaného obsahu, měla by
být automaticky zachována zalogovaná s hashtagy a původem, což garantuje
autenticitu a vylučuje jakoukoli manipulaci nebo pozměňování. Uložena
musí být i všechna metadata, včetně těch unikátních pro každou sociální
platformu, a také automaticky generovány příslušné reporty dat.
Samozřejmostí je pečlivá dokumentace celé práce a dosažených výsledků.
Většina Američanů podle studie agentury Pew Research z letošního roku
využívá nejméně 3 různá sociální média, a počet aktivních uživatelů
různých platforem kontinuálně rostla. Vzhledem k tomu, že tyto sítě se
staly běžným a akceptovaným komunikačním, sdílecím a konverzačním
kanálem, zvykli si lidé postovat věci, o kterých v minulosti nikdo
v jejich okolí neměl ani zdání. To může vést k tomu, že se sociální
média stanou zlatým dolem informací pro odhalování potenciálních
pojistných podvodů, a tudíž by se šetření na nich mělo stát standardní
praxí pojišťoven.
Zdroj:
Claimsjournal
oPojištění.cz - informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz