Spotřeba domácností bude dále sílit a to potáhne vzhůru také maloobchod
Tuzemský maloobchod v dubnu mírně zaostal za odhady. Vyjma prodejů aut se dostavil meziroční růst o 7,5 %, přičemž medián tržního očekávání činil 10,4 %. Po zahrnutí automobilů tržby vzrostly o nevídaných 21 % r/r (odhad 25,2 %). Avšak historicky vysoká čísla odrážejí historicky silné propady z loňského dubna, kdy došlo prakticky k vypnutí maloobchodu. Výjimku tvořily obchody s potravinářským zbožím, které lidé na začátku pandemie nezřídka brali útokem s cílem předzásobit se pro možnost dalšího zhoršení situace. V případě tržeb za potravinářské zboží proto působí statistický efekt opačným směrem a prodeje potravin se neodrážejí ode dna. To vysvětluje, proč bylo potravinářské zboží jedinou kategorií, jež zaznamenala pokles. To samé platí i pro prodej přes internet. V dubnu minulého roku se již spotřebitelé pomalu začali přesouvat do online prostředí. U tržeb přes internet jsme tak v dubnu již nepozorovali silné nárůsty přesahující 40 %, ale přírůstek o „pouhých“ 14 %. S dalším rušením vládních restrikcí očekáváme, že se spotřebitelé částečně přesunou zpět do kamenných obchodů – zejména u zboží, které je lepší si vyzkoušet jako například oblečení. Na druhé straně ale očekáváme, že u některých kategorií lidé budou pokračovat v návyku online nákupů. Covidem způsobená změna v chování spotřebitelů bude tak do jisté míry zřejmě trvalá.
Právě díky přesunu do online prostředí se maloobchodní tržby aktuálně nacházejí „jen“ zhruba o 15 % pod předcovidovou hodnotou. Naopak v odvětvích, kde lockdown přesunem na internet pokořit nejde, či jen stěží, jako například v ubytování nebo pohostinství, se tržby nadále pohybují okolo 65 % pod předkrizovou úrovní.
Do dalších měsíců počítáme se sílícím maloobchodem. Dostupná vysokofrekvenční data jako například platby kartou již ukazují na rostoucí apetit spotřebitelů. Například v restauracích byly v květnu platby kartou o 2 % nižší než v květnu 2019, zatímco o měsíc dříve ztrácely na stejné období roku 2019 stále ještě 27 %. Kromě rozvolňování restrikcí maloobchod letos podpoří vysoká míra úspor, silný trh práce a snižující se nejistoty ohledně ekonomického vývoje. Nelze ovšem vyloučit možnost zhoršení pandemie, a tedy propadů v maloobchodu.
Včerejší zpřesněný odhad HDP eurozóny za 1Q21 přinesl zlepšení z -0,6 % k/k na -0,3 % k/k. Meziročně tak ekonomika poklesla o 1,3 % namísto původních 1,8 %. Významně se na zlepšení podílel nečekaný mezikvartální růst italské ekonomiky. Euro na pozitivní zprávu nikterak silně nereagovalo a bez větších výkyvů se obešla i koruna.
Autor: David Vagenknecht, analytik
Editor: Vít Hradil, analytik
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz