(Kurzy.cz)
Koncern Volkswagen loni zvýšil prodeje elektromobilů o 96 %. Celkově se však vrátil o mnoho let zpět
V letech 2016-2019 se koncern Volkswagen mohl pyšnit každoročními prodeji více než 10 mil. vozů. Příchod pandemie jakoby naznačil, že však má již vrchol za sebou a pozici světové jedničky začala zpět přebírat Toyota. Zatímco v roce 2020 prodeje koncernu Volkswagen klesly na 9,3 mil. vozů, loni pak na jen 8,88 mil. vozů. V absolutních číslech největší pokles prodejů vozů vykázala mateřská značka VW, z hlediska procentuálního téměř 13% poklesu však nejhůře v koncernu dopadla ŠKODA.
Zejména v závěru loňského roku se koncernu v meziročním srovnání výrazně nedařilo. V prosinci celá řada značek zaznamenala více než pětinový propad prodejů. Zatímco například ŠKODA vykázala pokles o 24,4 %, Audi o 28,4 %, osobní vozy VW dokonce o 34,4 %. V úplně jiném duchu se vydalo Porsche, když v prosinci se dostalo k zákazníkům 37 100 vozů, tedy meziročně téměř o 19 % více.
Čína i přes pokles dominantním trhem
Také loni si samozřejmě z koncernu nejvíce zákazníků tradičně našly vozy VW, kterých se prodalo téměř 4,9 mil., což však bylo v meziročním srovnání o více než 431 tis. vozů méně. Zatímco předloni podíl prodejů VW v Číně tvořil nadpoloviční většinu (53,5 %), v roce 2021 „jen“ 49,6 %. Právě Čína byla hlavním negativním článkem pro celý koncern, když mu zde prodeje loni klesly o více než 14 %. O necelá 3 % pak prodeje koncernu klesly jak v západní Evropě, tak ve střední a východní Evropě. V ostatních částech světa již koncern meziročně prodeje naopak navýšil. Nejvýrazněji o 15,6 % v Severní Americe, tedy hlavně v USA, kde si majitele našlo přes 908 tis. koncernových vozů.
Každopádně pokud by koncernu nechyběly čipy, mohl by vyrobit, resp. prodat více vozů. Například sám Volkswagen evidoval jen v Evropě na konci roku rekordní množství objednávek na 543 tis. vozů, z toho na 95 tis. čistě jen elektromobilů.
Elektromobilita na růstové trajektorii
Právě podíl prodaných elektromobilů se loni meziročně více než zdvojnásobil na 5,1 %. Tedy zhruba již každý dvacátý vůz koncernu byl čistě elektrický. Pokud se navíc zahrnou i hybridní vozy, tak na baterii alespoň částečně dokáže jet již každý zhruba jedenáctý loni prodaný vůz koncernu. Celkem se totiž k zákazníkům dostalo přes 762 tis. takových vozů.
Koncern VW vs. Tesla
Samotných elektromobilů loni koncern VW prodal 452 900 tedy zhruba necelou polovinu co lídr trhu Tesla. Ta loni zvýšila prodeje o 87 % (podrobnosti zde), zatímco koncern VW dokonce o 96 %. Největší téměř 320% skok v prodejích koncern předvedl v Číně, kde prodal téměř 93 tis. elektromobilů. Hlavním odbytištěm však zůstala Evropa, kde nově začalo brázdit silnice 310 400 elektromobilů (+62 %).
Z grafického přehledu koncernu lze vidět loňský vývoj nárůstu prodejů elektromobilů v jednotlivých čtvrtletích v porovnání s rokem 2020.
Jak dále patrno z níže uvedeného přehledu koncernu, i v samotném segmentu elektromobilů jsou dominantní samotné vozy značky VW. Tedy elektromobily e-up! a především pak ID.3 a ID.4, resp. ID.6 určeného pro čínský trh. U Audi pak vůz e-tron, jehož se prodalo 49 200. Tedy nevýrazně více než elektromobilů ŠKODA Enyaq iV, kterých si našlo zákazníků 44 700.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře