Konkurenceschopnost EU po roce 2030: výhled do budoucna u příležitosti 30. výročí jednotného trhu
Komise dnes zveřejnila dvě sdělení, která oslavují 30. výročí jednotného trhu a nastiňují, jak zajistit dlouhodobou konkurenceschopnost EU.
Jednotný trh je nepochybně hnací silou společnosti a hospodářství EU. Zásadní je další snižování překážek a posílení integrace, zejména v oblasti služeb, aby tento trh mohl zůstat klíčovým faktorem konkurenceschopnosti EU. V současném geopolitickém kontextu se EU nachází v přelomovém okamžiku, kdy se rozhoduje o tom, zda uspěje v souběžné ekologické a digitální transformaci a zůstane atraktivním místem pro podniky.
Dlouhodobý pohled na konkurenceschopnost ukazuje, jak může EU stavět na svých silných stránkách a dosáhnout více než jen překlenutí rozdílů v oblasti růstu a inovací. Progresivní,řádně vymezený a koordinovaný rámec EU podpoří prosperující podniky, které jsou schopné konkurovat na světovém trhu, přičemž zajistí atraktivní pracovní místa a nastaví celosvětové normy.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová prohlásila: „Vzhledem k tomu, že v našem těsném sousedství probíhá válka, ceny energií kolísají a po celém světě se rozsáhle investuje do čistých technologií, Evropa nesmí zůstat pozadu. Jednotný trh je naší klíčovou devízou pro zajištění prosperity evropských občanů a podniků, ale také pro řešení krizí, jako je pandemie, změna klimatu nebo hospodářské důsledky ruské války proti Ukrajině. Můžeme být na tento trh hrdí a musíme učinit vše, co je v našich silách, abychom jej udrželi a posílili. Musíme rovněž zajistit, aby regulační a správní rámce reagovaly na potřeby podniků. V budoucnu se budeme řídit řadou klíčových ukazatelů výkonnosti, které ukážou, zda produktivita a konkurenceschopnost evropského hospodářství skutečně roste. Jen to, co se dá změřit, se dá i realizovat.“
30 LET JEDNOTNÉHO TRHU
Náš jednotný trh je mnohem víc než jen právní rámec nebo jen trh. Jde o prostor svobody, pokroku, příležitostí, růstu, sdílené prosperity a odolnosti, jakož i prostředek geopolitické projekce. Se svými 440 miliony obyvatel, 23 miliony podniků a 15 % světového HDP je největším integrovaným prostorem jednotného trhu na světě, přičemž zůstává mezi trhy také jedním z nejotevřenějších.
Jednotný trh je stěžejní předností EU a hnací silou její konkurenceschopnosti. Již více než 30 let pomáhá zlepšovat životy občanů, usnadňuje podnikání a je zdrojem podstatných hospodářských přínosů, neboť zvyšuje evropský HDP o 9 %. Doprovází také ekologickou a digitální transformaci v Evropě a zajišťuje její úspěch. Je zdrojem regulační a finanční integrace EU a integrace dodavatelského řetězce, která pomáhá vytvářet úspory z rozsahu a usnadňuje růst podniků. Jednotný trh je důležitým faktorem ekonomické odolnosti Evropy v časech krizí a představuje rozhodující geopolitickou páku, která posiluje postavení a vliv EU ve světě.
Jednotný trh se však musí i nadále přizpůsobovat novým skutečnostem a zohledňovat měnící se geopolitické prostředí, technologický vývoj, požadavky ekologické a digitální transformace a potřebu posílit dlouhodobou konkurenceschopnost a produktivitu EU.
K jeho zachování a posílení, jakož i k využití jeho potenciálu je zapotřebí společného úsilí, jež bude spočívat na společné odpovědnosti za jednotný trh na úrovni EU a na vnitrostátní úrovni.
Do budoucna se musíme v první řadě znovu zaměřit na:
- prosazování stávajících pravidel jednotného trhu na základě referenčních hodnot pro řešení nedostatků souvisejících s prováděním a uplatňováním pravidel EU,
- odstranění překážek na úrovni členských států, zejména překážek bránících přeshraničnímu poskytování služeb, a v průmyslových ekosystémech s největším potenciálem hospodářské integrace (maloobchod, stavebnictví, cestovní ruch, podnikatelské služby a obnovitelné zdroje energie).
Za tímto účelem bude Komise pokračovat v zásadní spolupráci s členskými státy v rámci pracovní skupiny pro prosazování jednotného trhu (SMET) a dalších fór pro strukturovanou spolupráci se zúčastněnými stranami z řad podniků. Komise rovněž navrhuje stanovit referenční hodnotu, tj. vyřešit nejméně 90 % případů předložených vnitrostátním centrům SOLVIT do 12 měsíců. Chce taktéž zjednodušit povinnost členských států oznamovat vnitrostátní předpisy a zřizovat vnitrostátní úřady pro jednotný trh, což je součástí celé řady opatření na snížení a prevenci překážek na jednotném trhu.
Kromě toho musíme i nadále podporovat ekologický a digitální rozměr jednotného trhu jako zdroj inovací, růstu a konkurenceschopnosti. Přístup jednotného trhu například zajistí, aby si EU udržela vedoucí postavení v oblasti čistých technologií a konkurenční výhodu v oblasti dekarbonizace. Za tímto účelem Komise zavádí společná pravidla EU, která mají podnikům pomoci osvojit si oběhové hospodářství (např. pravidla ekodesignu udržitelných výrobků, iniciativa týkající se pasu výrobků), lépe začlenit obnovitelné zdroje energie do energetického systému (např. nová pravidla pro uspořádání trhu s elektřinou) a co nejlépe využít příležitostí digitalizace (např. na základě nařízení o digitálních službách a nařízení o digitálních trzích a vytvoření nového prostoru pro zdravotní data a datového prostoru pro zadávání veřejných zakázek).
Komise bude pokrok dosažený v rámci jednotného trhu i nadále monitorovat pomocí nástrojů, jako je srovnávací přehled výsledků v oblasti jednotného trhu a konkurenceschopnosti a výroční zpráva o jednotném trhu. Nepřetržitý proces diskusí a úvah za účasti členských států a relevantních zúčastněných stran zajistí, že jednotný trh bude i nadále náležitě fungovat a zlepšovat život evropských občanů.
PODPORA DLOUHODOBÉ KONKURENCESCHOPNOSTI
Evropský model hospodářského růstu založený na udržitelné konkurenceschopnosti, hospodářské bezpečnosti, otevřené strategické autonomii a spravedlivé hospodářské soutěži byl v posledních desetiletích zdrojem prosperity. Solidní společná opatření na úrovni EU v minulosti posílila hospodářskou aktivitu a produktivitu a v dlouhodobém horizontu mohou opět podnítit konkurenceschopnost a prosperitu.
Na podporu konkurenceschopnosti Komise navrhuje pracovat na devíti vzájemně se posilujících faktorech s cílem zajistit:
- fungující jednotný trh jeho rozšířením a prohloubením a podporou integrace služeb,
- přístup k soukromému kapitálu a investicím prohloubením unie kapitálových trhů a dokončením bankovní unie, ale i rozvojem regulačních rámců EU pro daňové a finanční služby podporujících podniky,
- veřejné investice a infrastrukturu reformou evropského rámce pro správu ekonomických záležitostí,
- výzkum a inovace prostřednictvím daňových pobídek, partnerství veřejného a soukromého sektoru a rozsáhlých projektů zaměřených na zmírnění rizik při investování do inovací, a to zejména v klíčových oblastech čistých technologií, digitálních technologií a biotechnologií,
- energie prostřednictvím rychlého zavádění obnovitelných zdrojů energie, digitalizace energetických systémů a zařízení pro skladování energie,
- oběhovost podporou přechodu na hospodářství EU, které bude více oběhové,
- digitalizaci prostřednictvím širokého zavádění digitálních nástrojů v celé ekonomice a větší podpory vedoucího postavení na poli klíčových digitálních technologií, jako je umělá inteligence, kvantová výpočetní technika, mikroelektronika, web 4.0, virtuální realita a digitální dvojčata a kybernetická bezpečnost,
- vzdělávání a dovednosti rozvíjením a uznáváním dovedností jakožto klíčů k atraktivním a kvalitním pracovním místům, zvyšováním účasti žen, mladých lidí a státních příslušníků třetích zemí na trhu práce a podporou odborného vzdělávání a přípravy,
- obchod a otevřenou strategickou autonomii prostřednictvím dalšího rozvoje trhu pro společnosti EU prohlubováním vztahů se spojenci a obchodními partnery, dodržováním zásad spravedlivého obchodu a cíleným řešením rizik.
Prostřednictvím souboru klíčových ukazatelů výkonnosti se bude sledovat pokrok při dosahování cílů a zajistí se potřebné politické zaměření a reakceschopnost.
Regulační rámec podporující růst
Spolu s těmito devíti faktory bude Komise souběžně aktivně rozvíjetregulační rámec, který bude příznivější pro konkurenceschopnost a růst. Kromě přístupu vycházejícího ze zásady zásada „jeden přijmout – jeden zrušit“ a kontroly konkurenceschopnosti bude zahrnovat metodiku pro posuzování kumulativního dopadu politik a přístup k regulaci, jenž bude vstřícnější k inovacím. Především se bude usilovat o racionalizaci požadavků na podávání zpráv v rámci environmentální, digitální a ekonomické legislativy EU, přičemž první návrhy budou předloženy do podzimu s cílem snížit zátěž o 25 %. Komise bude právní předpisy EU nadále pravidelně posuzovat, aby byly udržitelné a odpovídaly svému účelu, a podporovat členské státy při jejich včasném a řádném provádění.
Souvislosti
V prosinci 2022 vyzvala Evropská rada Komisi, aby začátkem roku 2023 předložila návrhy na zajištění odolnosti a konkurenceschopnosti EU mobilizací všech příslušných vnitrostátních a unijních nástrojů a zlepšením rámcových podmínek pro investice.
První reakcí na tuto výzvu byl průmyslový plán Zelené dohody pro Evropu, který Komise předložila dne 1. února. Dnes zveřejněné návrhy se zaměřují na vytvoření příznivějšího prostředí pro zvýšení výrobní kapacity EU v oblasti technologií a produktů s nulovými čistými emisemi a kritických surovin, což bude klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy při přechodu na hospodářství s nulovými čistými emisemi.
Toto sdělení doplňuje průmyslový plán Zelené dohody o dlouhodobý a komplexní přístup ke konkurenceschopnosti EU, a to v klíčovém okamžiku, kdy je zapotřebí společného úsilí podniků a tvůrců politik, aby se Evropa vydala po správné cestě do příštího desetiletí a dále.
Další informace
Sdělení o 30. výročí vzniku jednotném trhu
Dlouhodobý pohled na konkurenceschopnost
Informativní přehled týkající se 30. výročí vzniku jednotného trhu
Informativní přehled o dlouhodobé strategii konkurenceschopnosti EU
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
5 klíčových dovedností, které získáte na rekvalifikačních kurzech, a které ocení každý zaměstnavatel
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře