ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  21.03.2023 11:07:15

Otázky a odpovědi o Nástroji pro technickou podporu pro rok 2023

Co je to Nástroj pro technickou podporu?

Prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (znám také pod anglickou zkratkou TSI – Technical Support Instrument) poskytuje Komise technickou podporu pro navrhování a realizaci reforem v členských státech EU. Nástroj pro technickou podporu se řídí poptávkou, což znamená, že o podporu z něj musí členské státy požádat. Tato podpora není finančního rázu, nýbrž má podobu nejlepších odborných znalostí dostupných na trhu, které mohoupomoci při navrhování a realizaci reforem.

Nástroj pro technickou podporu je součástí víceletého finančního rámce na období 20212027. Podporou nezbytných reforem v členských státech posiluje hospodářskou, sociální a územní soudržnost Evropské unie.

Od roku 2017 poskytla Komise prostřednictvím programu na podporu strukturálních reforem technickou podporu všem 27 členským státům a jejich více než 1 500 projektům z nejrůznějších oblastí politiky.

Kolik finančních prostředků každý členský stát dostane?

Rozpočet Nástroje pro technickou podporu je 864 milionů EUR na 7 let. Pro rok 2023 činí jeho rozpočet 115 milionů EUR.

Komise členským státům neposkytuje přímou finanční podporu, nýbrž odborné znalosti na podporu navrhování a realizace reforem. Reformy samotné však z nástroje financovány nejsou. Lze je financovat z vnitrostátních prostředků či z jiných fondů EU, jako je Nástroj pro oživení a odolnost.

Odborné znalosti poskytnuté Komisí nevyžadují žádné vnitrostátní spolufinancování. Úspěch této podpory však silně závisí na angažovanosti a odpovědnosti orgánů členských států. V mnoha případech podporu poskytují týmy externích expertů a odborníků z Komise (z GŘ REFORM nebo jiných útvarů Komise), které jsou přizpůsobeny konkrétní situaci jednotlivých případů.

Na jaké reformy se Nástroj pro technickou podporu vztahuje?

Z nástroje lze podpořit širokou škálu reforem. Mezi oblasti politiky, jejichž reformu lze z nástroje podpořit, patří:

  • řízení veřejných financí, daňová politika a správa příjmů,
  • správa věcí veřejných a právní stát, včetně reformy justice,
  • podnikatelské prostředí, růst, obchod a investice,
  • trh práce, vzdělávání a sociální služby, včetně řízení migrace a integrace,
  • zdravotní péče, sociální ochrana a péče o děti,
  • politiky v oblasti zelené a digitální transformace,
  • finanční sektor a přístup k finančním prostředkům,
  • údaje a statistiky,
  • příprava na členství v eurozóně,
  • veřejné zdraví, bezpečnostní rizika, kontinuita činností.

Jak mohou členské státy požádat o podporu reforem?

Žádosti o podporu mohou členské státy podávat každý rok nejpozději do konce října. Komise tyto žádosti posoudí a zahájí diskusi s vnitrostátními koordinačními orgány. Smyslem takové diskuse je posoudit potřeby jednotlivých zemí a možnosti, jak provádění reforem podpořit. Komise pak po přijetí ročního pracovního programu Nástroje pro technickou podporu spustí projekty na místě.

Pro rok 2023 bylo vybráno 151 reformních projektů na podporu všech členských států a jejich 326 pokročilých reforem.

Jak Komise z toho množství žádostí, které od členských států dostává, vybírá reformní projekty, které nakonec podpoří?

Projekty jsou vybírány na základě kritérií stanovených v nařízení o Nástroji pro technickou podporu a ve finančním nařízení. V souladu s kritérii výběru stanovenými v článku 9 nařízení o Nástroji pro technickou podporu posuzuje Komise každou žádost z těchto hledisek:

  • naléhavost, rozsah a hloubka zjištěných výzev,
  • potřeba podpory v příslušných oblastech politiky,
  • analýza socioekonomických ukazatelů a institucionální a obecné správní kapacity žádajícího členského státu,
  • zásady transparentnosti, rovného zacházení a řádného finančního řízení,
  • priorita projektu, jak ji vnímá členský stát.

Jak funguje podpora reforem v praxi?

Podpořit lze všechny fáze reforem, od fáze počátečního návrhu až k fázi realizace, řízení změn a hodnocení. Podpora může mít podobu strategického nebo technického poradenství, studií posuzujících potřeby nebo možnosti reforem v konkrétních oblastech, odborného vzdělávání nebo misí odborníků v jednotlivých zemích.

Podpora reforem poskytovaná prostřednictvím nástroje:

  • začíná žádostí členského státu, od jehož odpovědnosti a angažovanosti se odvíjí úspěch reforem,
  • je šitá na míru konkrétním případům v jednotlivých zemích. Komise identifikuje a analyzuje přesnou potřebu v každé situaci,
  • nabízí zemím jedinečnou kombinaci odborných znalostí, které Komise přizpůsobuje příslušným potřebám,
  • je praktická a přináší konkrétní výsledky. Po přijetí žádosti o podporu zahájí Komise s daným členským státem dialog, aby do detailu porozuměla potřebám reformy a umožnila co nejrychlejší využití nejvhodnější podpory,
  • posiluje institucionální a správní kapacitu členských států EU k i) navrhování a realizaci reforem, ii) usnadňování zelené a digitální transformace, iii) řešení problémů zjištěných v rámci evropského semestru nebo iv) uplatňování práva EU.

Co jsou to projekty zahrnující více zemí?

Projekty zahrnující více zemí poskytují podporu více členským státům při řešení jejich společných výzev. Tyto projekty poskytují individualizovanou podporu každému zúčastněnému členskému státu a podporují vzájemné učení a rozvoj společných přístupů prostřednictvím vzájemných výměn. V roce 2023 probíhá 33 projektů zahrnujících více zemí.

K tématům v roce 2023 patří například:

  • urychlení povolovacích postupů pro energii z obnovitelných zdrojů,
  • zvyšování energetické účinnosti veřejných budov a dopravních služeb,
  • zlepšení fungování trhů s energií,
  • přizpůsobení se důsledkům změny klimatu, včetně prevence přírodních požárů a zajištění ochrany pobřeží s cílem reagovat na pobřežní erozi a povodňová rizika,
  • zlepšení politik v oblasti kvality vody a ovzduší.

Nástroj pro technickou podporu například podporuje schopnost 23 členských států ekologizovat své veřejné finance prostřednictvím školicího programu na míru šitého státním úředníkům členských států. Tento projekt nabízí nástroje pro tvorbu rozpočtové politiky, případové studie a specializované semináře, které členským státům pomohou dosáhnout cílů v oblasti klimatu a životního prostředí.

Co jsou to projekty zahrnující více regionů?

Projekty zahrnující více regionů cílí na regiony, které čelí podobným výzvám. Poskytují individualizovanou podporu každému zapojenému regionu, podporují vzájemné učení, vzájemné výměny a rozvoj společných přístupů. V roce 2023 probíhá 10 projektů zahrnujících více regionů.

Mezi témata patří například:

  • zlepšení bezpečnosti přístavů EU a jejich oborových klastrů,
  • integrace migrantů a přilákání talentů na trh práce,
  • podpora ekologické transformace a zabezpečení dodávek nerostných surovin v regionálních ekosystémech,
  • správa údajů o zdravotní péči a jejich analýza na regionální úrovni,
  • posílení využívání fondů EU a jejich absorpční kapacity v nejvzdálenějších regionech,
  • zlepšení kvality víceúrovňové správy a posílení odolnosti ostrovních ekonomik.

Nástroj pro technickou podporu například podpoří ostrovy v Řecku, Chorvatsku a Švédsku při navrhování a realizaci strategií rozvoje jejich ekonomik, při provádění ekologické a digitální transformace a při zlepšování životních podmínek místních občanů. Díky této podpoře budou tyto ostrovy moci lépe řešit společné výzvy, jako jsou demografické trendy, nedostatečná nabídka na trhu práce, nízká produktivita a nedostatek inovací a zlepšování efektivity systému víceúrovňové správy.

Co je to stěžejní projekt?

Stěžejní projekty jsou reformy, které jsou z velké části potřebné v různých členských státech a které jsou v souladu s hlavními prioritami EU.

V roce 2023 Nástroj pro technickou podporu podpoří 13 stěžejních projektů:

Podporuje Nástroj pro technickou podporu realizaciplánů pro oživení a odolnost?

Nástroj pro technickou podporu podpořil několik členských států při přípravě jejich plánů pro oživení a odolnost a nyní podporuje jejich realizaci. Více než 70 % projektů podpořených Nástrojem pro technickou podporu v roce 2023 se týká realizace plánů pro oživení a odolnost.

K přípravě nebo realizaci plánů členských států pro oživení a odolnost dosud přispělo či ještě přispěje na 400 projektů podpořených Nástrojem pro technickou podporu, včetně několika nových projektů z roku 2023.

Můžete uvést příklad reformy veřejné správy podpořené Nástrojem pro technickou podporu?

Efektivita a odolnost veřejných správmá zásadní význam pro to, aby členské státy dosáhly hospodářského oživení a co nejlépe využily ekologické a digitální transformace. Jak ukázaly nedávné krize, veřejné správy musí být schopny neustále se přizpůsobovat rychle se měnícímu světu. To vyžaduje nové dovednosti a nové pracovní metody, jako je digitalizace veřejných služeb, přičemž musí být zajištěny kvalitní, otevřené, důvěryhodné a odpovědné služby pro všechny. Na podporu reforem členských států v této oblasti zavádí Nástroj pro technickou podporu v roce 2023 novou iniciativu na podporu výměn mezi úředníky z různých členských státůVýměna v rámci spolupráce veřejných správ (PACE). V rámci této iniciativy budou mít úředníci možnost krátkodobě pracovat v jiných členských státech, a vyměňovat si tak zkušenosti a osvědčené postupy.

Můžete uvést příklad, jak Nástroj pro technickou podporu přispívá k provádění plánu spravedlivé územní transformace?

Nástroj pro technickou podporu podporuje šest členských států při provádění jejich územních plánů spravedlivé transformace v rámci Fondu pro spravedlivou transformaci.

Nástroj pro technickou podporu například podporuje přípravu výzev k předkládání projektů, informačních a komunikačních strategií, budování kapacit pro místní a regionální samosprávy, vývoj individualizovaných nástrojů a šíření osvědčených postupů. Tato podpora pomůže regionům při vynakládání finančních prostředků z Fondu pro spravedlivou transformaci.

Můžete uvést příklad toho, jak Nástroj pro technickou podporu přispívá k energetické bezpečnosti?

Nástroj pro technickou podporu od roku 2022 podporuje členské státy v jejich úsilí o snížení závislosti na ruských fosilních palivech, jak je stanoveno v plánu REPowerEU. Komise například 17 členským státům poskytla poradenství a budování kapacit, aby mohly identifikovat konkrétní reformy a investice v oblasti energie z obnovitelných zdrojů, energetické účinnosti, výroby vodíku z obnovitelných zdrojů a inovativních řešení pro dekarbonizaci průmyslu.

Kromě toho Nástroj pro technickou podporu v roce 2023 podpoří šest členských států v urychlování správních postupů pro vydávání povolení v oblasti energie z obnovitelných zdrojů, jak požaduje plán REPowerEU. Sedm členských států pak získá podporu pro svoje projekty v oblasti renovací a energetické účinnosti, které jsou v souladu s tzv. renovační vlnou EU a návrhy revidované směrnice o energetické náročnosti budov a směrnice o energetické účinnosti.

Jak nástroj pro technickou podporu pomáhá členským státům vypořádat se s důsledky nevyprovokované vojenské agrese Ruska vůči Ukrajině?

V návaznosti na nevyprovokovanou vojenskou agresi Ruska vůči Ukrajině přišla Komise se zvláštní výzvou na podporu členských států, které přijímají lidi prchající z Ukrajiny, a jejich úsilí o postupné ukončení závislosti na ruských fosilních palivech.

Nástroj pro technickou podporu podporuje několik členských států v účinné implementaci sankcí vůči Rusku. Patří sem například identifikace skutečného vlastnictví nebo kontroly společností, což je významné pro identifikaci aktiv, která mají být zmrazena. Podpora se zaměřuje také na sledování transakcí v kryptoměnách s cílem zabránit obcházení sankcí. V roce 2023 Nástroj pro technickou podporu pomůže devíti členským státům zmapovat, jakými kompetencemi pro implementaci sankcí disponují jejich vnitrostátní orgány. To zahrnuje například analýzu silných a slabých stránek různých přístupů ke zmrazování aktiv.

Můžete uvést příklad toho, jak Nástroj pro technickou podporu podporuje dovednosti?

V souladu s Evropským rokem dovedností 2023 Nástroj pro technickou podporu i v roce 2023 podpoří členské státy při budování jejich vnitrostátních strategií s cílem odstranit nejen nedostatečnou nabídku dovedností, ale také nesoulad mezi nabízenými a poptávanými dovednostmi.

Nástroj pro technickou podporu například podpořil vznik akademie EU na téma dohledu nad digitálními finančními službami. Tato EU Supervisory Digital Finance Academy zlepšuje dovednosti orgánů dohledu, které jsou nutné ke zvládání rizik spojených s využitím pokročilých technologií ve finančním sektoru v zájmu lepší ochrany spotřebitelů.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688